JANGAN SALAHKAN SESIAPA...

3 hari lalu aku bertemu dengan seorang sahabat ketika sedang sibuk menjalankan tugas yang diamanahkan.Lalu kami pun ambil kesempatan untuk berbual sekejap...Ya..bicara soal-soal kehidupan dan gerak-kerja kepemudaan untuk memantapkan lagi jamaah..sebelum kami berpisah hari tu dia sempat mengkhabarkan kepada ku tentang kisah satu student yang belajar di sebuah IPT tempatan.Student ni cukup bermasalah katanya..Selalu ponteng kelas dan pointer pun semakin menurun..!Dia minta aku nasihatkan budak ni..Sambung sahabat ni lagi yang dia telah dimaklumkan oleh kawannya yang menjadi pensyarah di 'U' tempat student bermasalah ini belajar yang nama budak ni dah acap kali disebut dan dibincang dalam mesyuarat pentadbiran..

Pensyarah tu geram dengan sikap student ni sebab tak pasal-pasal dia pula yang kena gara-gara masalah yang ditimbulkan..

"Ngapa pula pensyarah tu yang kena?"tanyaku.

"Budak ni dapat masuk U pun sebab pensyarah ni yang rekemen kan!"jawab sahabat tadi.

Lalu sahabat tadi minta aku cuba nasihatkan student tadi agar dia tidak terus-terus memburukkan nama jamaah.Sebab katanya budak ni sering memberi alasan yang kononnya dia ponteng kelas pun sebab selalu balik kampung dan bantu jamaah di kawasan!Peh! pedih juga telingaku mendengarnya..Tambah sahabat tu lagi dari maklumat yang dia terima sehingga kini student tu belum lagi masuk-masuk kelas sejak cuti hari tu..

Untuk makluman pensyarah tersebut,student ni memang seorang yang aktif sebelum dia masuk U.Tapi dia berubah secara mendadak apabila sudah bergelar pelajar U..Kopiah dah jarang-jarang pakai..pejabat pun dah AMAT JARANG dilawati..Kerja-kerja jamaah pun sudah boleh dikira keterlibatannya.Jadi tentulah aku agak marah dan bengang dengan alasan yang diberikan oleh the problem boy ni!Dia yang enak-enak,jamaah pula yang dapat busuknya!

Pada student ni,andainya dia terbaca posting ni,ataupun teman-temannya kah yang terbaca,aku nasihatkan baliklah segera ke U awak tu dan belajarlah bersungguh-sungguh..Tak rasa bersalah ke dengan ibubapa yang amat mengharapkan kejayaan kamu? Tak rasa bersalah kah dengan orang-orang yang merekemenkan kamu? tak rasa bersalahkah dengan sahabat-sahabat kamu yang sering mendoakan kejayaan kamu? Dan tak rasa bersalah kah dengan Jamaah yang terpaksa menanggung beban kerana masalah yang kamu buat?

Aku harap kamu segera terjaga dari tidur yang panjang..Masih ada waktu untuk kamu perbetulkan keadaan..Semoga kamu berjaya di dunia dan akhirat kelak...amin..

0 Comments:

Post a Comment