Bingung juga nak mencari bahan untuk dimuatkan dalam blog ni..Nak masukkan cerita pasal program terbaru yang telah dilaksanakan,aku takda bahan..harap-harap kawan-kawan lain akan memasukkan berita pasal program yang telah dilaksanakan baru-baru ini ke dalam blog masing-masing.Kali ni aku sekadar nak peringatkan terutama diri aku sendiri dan juga sahabat-sahabat yang lain tentang keistimewaan solat di awal waktu...

Ya..bukan apanya ces...kadang-kadang kita ni (termasuklah aku sekali) seringkali melewat-lewatkan solat walaupun tanpa uzur syaraie..macam-macam alasan yang kita beri...Kekadang tu yang lebih teruk lagi member dah solat depan mata tapi kita buat-buat deeek je..

Malu kita ces..malu dengan ALLAH,malu dengan masyarakat..kitakan berjuang dalam jemaah Islam..tapi camana kita nak menang kalau seruan azan yang antara maksudnya mengajak kita mencapai kemenangan pun kita buat-buat tak tau je...so sebagai peringatan untuk kita semua di sini aku selitkan dua buah hadith berkaitan denga solat di awal waktu ni..



روي عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: "سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم
أي الأعمال أحب إلى الله تعالى؟ قال: الصلاة على وقتها”.

رواه البخاري ومسلم والترمذي والنسلئي

Maksudnya: “Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud Radhiallahu ‘anhu katanya: “Saya telah bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam tentang amalan-amalan yang lebuh disukai oleh Allah Ta’ala. Sabda Baginda: “Sembahyang pada waktunya.”

(Hadis riwayat al-Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi dan an-Nasa’i)


وروي عن ابن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: الوقت الأول من الصلاة رضوان الله، والآخر عفو الله."

رواه الترمذي والدارقطني

Maksudnya: “Dan diriwayatkan daripada Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Awal waktu daripada sembahyang itu keredhaan Allah dan akhir waktu kemaafan Allah.”

(Hadis riwayat at-Tirmidzi dan ad-Daraquthni)



0 Comments:

Post a Comment