Kemunculan blog-blog yang bersifat pribadi ataupun yang berorganisasi sejak akhir-akhir ini sebenarnya tambah merancakkan lagi penyebaran maklumat di bumi Tawau ini.Kalau dulu blog begitu asing dan hanya menjadi tatapan orang-orang bandar yang kaya-kaya saja namun sekarang ini ianya sudah menjadi mainan anak-anak kampung yang miskin seperti aku.

Kalau dulu orang seperti aku malas untuk menulis atau mencari maklumat untuk dijadikan bahan fikir namun sejak kehadiran 'matbulan' ini aku seolah-olah sudah menjadi wartawan yang tak bertauliah dan sentiasa tak cukup tangan.Saban hari mencari maklumat yang benar untuk disebarkan kepada masyarakat umum, samada sumber itu daripada kawan,golongan atas pagar ataupun pihak lawan.Sampaikan ada teman-teman yang menggelarkan aku 'Mat Update' kerana boleh katakan setiap hari 'mat bulan' akan mempamerkan isu baru untuk tatapan umum.Ianya juga adalah medan untuk aku mengasah bakat penulisan dan menajamkan lagi minda ,satu aktiviti yang sebenarnya telah lama aku tinggalkan dan abaikan semenjak aku menamatkan alam persekolahan.

Namun sejak akhir-akhir ini ada juga suara-suara dari 'dalam' yang tidak berpuas hati dan mempertikaikan kewujudan blog-blog milik pribadi ini.Kononnya ia tidak menyumbang kepada perkembangan atau perluasan pengaruh kepada sebuah organisasi atau jemaah.Pentingkan diri dan hanya rajin 'mengupdate' blog pribadi tetapi berkira dan agak kedekut dalam menyumbangkan maklumat untuk memurnikan lagi blog persatuan atau jemaah adalah antara tuduhan yang dilemparkan!Malah blog-blog kami tidak diikhtiraf atau dianggap tidak menyumbang sesuatu kepada jemaah.

Isu ini hampir membunuh semangat untuk terus menulis! Mana kan tidak,sepatutnya suara-suara itu memberi galakan dan semangat bukannya melontarkan tuduhan-tuduhan yang tidak wajar!Di saat pihak musuh terus melahirkan ratusan penulis blog setiap hari kerana mereka percaya blog memainkan peranan yang amat penting dalam menaik atau menjatuhkan sesebuah organisasi itu,tapi kita pula berusaha untuk menyekat dan meminimakan kelahiran penulis-penulis blog yang boleh dikatakan boleh memberikan sesuatu pada jemaah.Peh!! sungguh aku tak faham..

Pada aku,perkara ini tidak sepatutnya berlaku.Ramai di kalangan pimpinan kita yang mempunyai laman blog mereka sendiri.Apakah mereka juga boleh dipertikaikan kerana mereka juga selalu mengeluarkan kenyataan atau memberikan maklumat melalui laman-laman blog pribadi mereka? Adakah mereka juga boleh dianggap sebagai mementingkan diri dan laman blog sendiri? Ataupun apa? Pada aku ada beberapa perkara yang perlu diambil kira sebelum sesuatu pertuduhan dilemparkan,antaranya :

a) Lihatlah dulu dari segi berita ataupun benda yang disampaikan samada ianya menguntungkan sesebuah organisasi itu ataupun ianya hanya menceritakan perihal kehidupan seharian penulis tersebut.

b) Sudah semestinya setiap organisasi itu telah melantik individu untuk dipertanggung jawabkan mengendali dan menjaga posisi-posisi tertentu termasuklah pengendalian sesebuah laman blog. Maka berilah kepercayaan mereka untuk melakukan kerja tersebut dengan baik tanpa terlalu memberikan tekanan.


antara blog pribadi yang mencuri tumpuan

Semoga dengan kerjasama semua pihak dan kehadiran begitu ramai penulis blog akan dapat memastikan maklumat yang ada itu dapat sampai ke sasaran yang betul.Perlu dingat bahawa kita mempunyai ramai kenalan daripada pelbagai lapisan masyarakat yang mungkin mereka ini tidak sempat menjengok blog organisasi kita tapi mereka selalu melayari blog-blog pribadi sahabat kita.Apa yang penting ialah maklumat penting yang ada perlu disebar luaskan.Janganlah menyempitkan lagi medan dakwah yang ada sekarang.

Kami ini yang dikategorikan sebagai pemilik 'blog pribadi 'sebenarnya perlukan bimbingan dan dorongan untuk memantapkan lagi mutu penulisan kami.Tolonglah beri tunjuk ajar bukannya pertikaikan apa yang kami lakukan tanpa memikirkan atau menghargai sedikitpun sumbangan yang diberikan hasil daripada tulisan dan maklumat yang disampaikan.Mengapalah kita berbalah sesama sendiri atas suatu perkara yang boleh memberikan manfaat kepada kita,sedangkan pihak-pihak yang bencikan kita sentiasa mempergunakan apa jua peluang ada untuk menghancur dan memecah-belahkan kita?

Fikir-fikrkan lah...

Sekian dariku MATBULAN...


0 Comments:

Post a Comment